Film,  Kritika,  Kultúra

Barbie – kritika

Margot Robbiék által alapított LuckyChap Entertainment, egy nőkre koncentráló produkciós cég. Ők vázolták fel először 2018-ban a Mattelnek a Barbie film ötletét, majd választották ki Greta Gerwiget a rendezői székbe, aki olyan filmekkel alapozta meg a hírnevét, mint a Lady Bird és a Kisasszonyok. Mindkét alkotás a nézők és a kritikusok kedvenceivé váltak. Mint női rendező, nem is lehetett volna jobb választás Gerwignél, aki teljes alkotói szabadságot kapott ehhez a folyamathoz.
A gyerek rajzfilmek után végre a felnőttek is kaptak egy változatot a régi kedvelt játékukból, ami szexizmusról beszélve, pozitív csalódást okozott az embereknek. Sokan csak egy marketing fogást láttak benne – pl. az Oppenheimerrel való közös premier, ami óriási mémmé nőtte ki magát -, és egy bugyuta filmet, de ennél sokkal több rejlik a felszín alatt.

A Barbie nem más, mint egy álca, hogy a nemiségről beszéljen. A kislányok ezekkel a babákkal nőttek fel, és ez is egy minta számukra, hogy mennyi minden lehet belőlük. 1959-ben indult hódító útjára, pontosan azért, hogy megmutassa, a nők nem csak gyereknevelésre alkalmasak. Így hát mi más lenne jobb ötlet, minthogy a Barbien keresztül mesélni a nőiségről. És még sok más témáról, mint pl. az anyaság, az egyenlőség, a patriarchátus, a nemi szerepek, a feminizmus és még sorolhatnám. Pont ezért nem gyereknek való film. Ki gondolná, hogy egy Barbie babákról szóló film megható lehet?

Barbieland egy tökéletes világ, pont a miénk ellentétje. Amikor sztereotipikus Barbie emberi dolgokat kezd el magán tapasztalni, ő egyből rossznak gondolja, ezért kimegy Kennel a valóvilágba, hogy megjavítsa magát.

(kép: deadline.com)

Greta Gerwig egy olyan filmet varázsol elénk, ami egyszerre vicces, egyszerre társadalomkritika, és egyszerre tiszteleg a nők és a Barbie 63 éves múltja előtt.
Ez egy kőkemény mozifilm, amit közösségben kell megnézni. Egy élmény, amit át kell élni. Én minden percét imádtam, a két órás játékidő nagyon gyorsan telik. Rengeteg benne az ötlet, a szópoén, a cinikusság. Parodizálja a társadalmunkat, mégis mély mondanivalója van. Mivel ennyien várták és nézik meg, így rengeteg emberhez eljut a film lényege. Bár néhol kicsit soknak tartottam a film feminista hangvételét, a végén tetszett, hogy az egyenlőséget pártolják.

A zenék fantasztikusak. Kiválogatták azokat az előadókat, akik a legjobban illenek a film esztétikájához. Olyanok adták hozzá a nevüket, mint Nicki Minaj, Dua Lipa, Lizzo, Billie Eilish, Sam Smith, Ava Max, Tame Impala vagy maga a színész Ryan Gosling. A dalok szövegei nem csak ötletesek és mindig illenek a jelenetekhez, hanem egy őrületes energiát is ad az egészhez.

A díszlet magáért beszél, ahogy a kosztümök is. Utóbbi feladatát nem más, mint Jacqueline Durran végezte, aki már a Kisasszonyoknál is együtt dolgozott a rendezőnővel. Állítása szerint itt sokkal nehezebb dolga volt, mivel Barbiék karaktere nem a személyiségükhöz öltöznek, hanem az alkalomhoz. Ráadásul a Barbie 63 éves múltját is tanulmányoznia kellett hozzá.

Margot Robbie a tökéletes Barbie. Először csak a produceri munkákba vett részt, mikor felvetült az ő neve a főszerepre. Ryan Gosling is fantasztikus, bár az Oscart túlzásnak tartom. Minden karakter egy híres babát akar megjeleníteni. Sokan beköszönnek, mint például az énekesnő Dua Lipa, vagy John Cena.

(kép: glamour.hu)

Néha úgy éreztem, mintha egy színdarabot néztem volna. A nézők egyszerre sírtak, nevetettek és őrjöngtek. Ilyen erejű mozit még talán soha nem tapasztaltam. Már az is megható volt számomra, hogy a legtöbb ember rózsaszínbe megy megnézni. Ebből látszik, hogy a filmeknek még mindig akkora erejük tud lenni, hogy inkább tekintünk rájuk eseményként, mint olcsó szórakozásként.

címkép: uzine.hu